DET EVIGE LIV
Er der et liv efter livet?
Har vi levet før?
Er livet evigt?
Er der et liv efter livet?
bliver især belyst ved eksempler
på de såkaldte nærdødsoplevelser
Har vi levet før?
bliver belyst ved eksempler
på børns og voksnes mulige
erindringer om tidligere liv
Er livet evigt?
Døden eksisterer ikke.
Den er kun en tænkt modsætning til livet.
Det levende i os er vores evige bevidsthed,
som er vores primære side,
hvorimod vores fysiske side
er forgængelig og sekundær.
Alle organismer fungerer
som midlertidige redskaber
for bevidstheder under evig udvikling...
Juleevangeliet er ikke blot en historisk tildragelse,
men udgør også et symbol over jordmenneskets kosmiske skæbne.
Myten om jomfru Marias undfangelse
At denne fødsel er en historisk begivenhed for alle væsener, der har den dybere kosmiske indsigt i livet og tilværelsen, har ikke nær så stor betydning som den omstændighed, at begivenheden med alle dens detailler er udtryk for eller er et billede af en almengældende begivenhed.
Det er dette, der er evangeliets mystik.
Juleevangeliet er således for den, der har evne til at overse begivenheden fra et kosmisk synspunkt, ikke blot en fysisk eller historisk tildragelse eller kendsgerning, hvad Jesu fødsel og mentale struktur angår, men det udgør også åbenbaringen af eller er et symbol over hvert eneste jordmenneskes kosmiske skæbne.
Jesu skæbne, således som den former sig i evangeliet, er alle menneskers skæbne.
Det er denne beretningens dobbeltside, der gør den til et evangelium. Hvis ikke begivenheden havde netop en sådan form, ville fortællingen om den aldrig kunne være blevet andet end allerhøjest en beretning om en fysisk begivenhed, der engang fandt sted.
Påske
opstandelse
af
Martinus
Vi vil trække Golgathabegivenheden nærmere, således at de afgørende detailler i verdensgenløserens psyke eller mentalitet kommer mere frem i lyset.
Vi vil, uden hensyn til hvad "der står skrevet", placere Jesu udødelige sætninger på deres rette plads, nemlig midt i kulminationen af de mørke tilstande eller lidelser, for hvilke de skulle være lægemiddel, og derved føre dem frem til deres retmæssige relief, deres retmæssige lysværdi....."
uddrag fra kap. 5 af
Martinus:
----------
Påske II
Jordens indvielse
af
Martinus
27. Det var ikke blot de store livssandheder og overjordiske alkærlighedsgerninger i form af mirakler, Kristus skulle åbenbare for menneskeheden. Han måtte også manifesteres for den i kød og blod som den totalt fuldkomne model for Guds skabelse af "mennesket i sit billede efter sin lignelse".
Han måtte vise helt til bunds den absolut færdigskabte evne til totalt at tilgive alt dødsfjendskab fra sin næstes side. Det var ikke så mærkeligt, at det var en meget streng nat, Kristus havde i Getsemane Have natten før korsfæstelsen. Han vidste, at timen var kommet, da Gud ved ham ville vise verden alkærlighedens magt.
Det skulle åbenbares for verden, hvordan det færdige menneske i Guds billede ikke blot kunne tilgive sine dødsfjender og mordere, men han kunne også bede for, at de måtte få tilgivelse for deres onde eller djævleagtige væremåde.
Og det var denne verdens kulminerende alkærlighedsudfoldelse, livets største tilgivelsesakt, Gud i sin store skabelse
af "mennesket i sit billede" ved verdensgenløseren Kristus måtte åbenbare til vejledning for de mennesker, hvis færdigskabelse i "Guds billede" nu begyndte at blive aktuel. Og verden blev da vidne til verdensgenløserens store
alkærlighedsmanifestation for menneskeheden.
Martinus: